Bergman Elin

Träning

Kategori:

Idag har Per och jag vart med Axxa på den tredje vallträningen. 
Det går super bra, Axxa är verkligen jätte duktig. 
När man börjar lära en border Collie att valla kan man säker göra på en miljon olika sätt. Allt beror på vad som passar en själv och hunden. 
Vi har kommit till ett moment när man ska lära henne att balansera fåren. Alltså balansera upp så att hon håller fåren mellan sig och Per (då det är han som "styr") 
 
Alltså så står Per  sen kommer fåren sen kommer Axxa.  Axxa och Per har ansikterna mot varandra. 
Jag står bakom Axxa och håller i linan. Jag är bara broms och en liten påminnelse att när Per säger ligg då är det ligg. Annars ligger linan bara och vilar i min hand. När Per säger ligg då låser jag linan så det blir stopp.
 
Om Per sen väljer att gå åt höger ska Axxa direkt upp fatta detta och gå åt sitt höger så att fåren alltid är i balans mellan dem. Det är det som är själva momentet.
 
Jag ska sakta men säktert minska min låsning av linan och min hjälp och efter en del träning ska hon tillslut känna balansen själv och kunna vara lös. 
Älsklings hund!

 
Kommentera inlägget här: